De båtar som drivs med antingen en inombordsmotor eller en utombordsmotor, kallas kort och gott för motorbåtar. Här är urvalet brett och det förekommer alltifrån små motorbåtar med snurra till lyxiga båtar som då brukar få benämningen lyxyachter eller yachter. I många fall brukar även segelbåtar vara utrustade med en motor, men då handlar det om en hjälpmotor.
Olika modeller
Motorbåtar brukar även känneteckna de lite mindre motor-styrda båtarna medans en yacht med motor får namnet motoryacht. Det finns dock åtskilliga modeller att lägga under benämningen motorbåt. Här följer några vanliga båtmodeller.
- Snipa.
- Hardtopbåt
- Julle
- Kabinbåt
- Daycruiser
Snipan har uppkommit ur de vanliga allmogebåtarna och är den vanligaste familjebåten, eftersom den är så sjösäker. Dock kommer den i många storlekar och varianter och kan ha delar som är typiska för snipan och delar som kommer från någon annan modell som listas ovan. Snipan har en inombordsmotor och typiska kännetecken är att den går relativt långsamt och drar lite bränsle.
En hardtopbåt har en betydligt mindre ruff, en utombordsmotor och är mer stängd än en snipa. I övrigt är de ganska små.
Jullen i sin tur, är klinkbyggd och har en tvär akter. Den är vanlig som fiskebåt men även för att bege sig ut i skärgården till någon ö och lägga till. De allra minsta jullarna är bara några meter och passar till segling eller rodd. Man ska dock inte förväxla jullen med jollen. Detta är en helt annan båt även om den lämpar sig för liknande saker.
Daycruisern är en lite snabbare fritidsbåt som är ett mellanting av hardtopbåt och kabinbåt. Den har ganska stort fördäck samt en mindre ruff. En daycruiser kan ha både inombordsmotor och utombordsmotor, men inombords är mer förekommande. Namnet daycruiser kommer från engelskan som betyder dagskryssare, eftersom familjer använder dem till dagsutflykter. Idag är båtarna ganska stora om man jämför med tidiga modeller. Inte sällan hamnar de på 30 fot.
Motorerna i motorbåtar
Ända fram tills nyligen har det varit vanligast med förbränningsmotorer med diesel eller bensin. Men nu på senare tid har man även utvecklat motorer för att kunna ta emot metanol som är ett bränsle som är betydligt mer miljövänligt än bensin och diesel. Dessutom går utvecklingen framåt markant och man kan nu bygga solpaneler på båtar som drivs av solens energi samt elmotorer precis som på bilar. Även hybridmotorer förekommer som drivas av både el och bensin. Detta är nya metoder men kommer alltmer då även båtar är stora miljöbovar.