Man vet inte exakt hur gammal båten egentligen är men man tror att de allra första båtarna faktiskt är så ålderdomliga som 40 000 år. Detta eftersom man upptäckt efterlämningar av folk i Australien och Oceanien, vilka alla är öar och för att ta sig dit behövs någon typ av farkost. Folk har förmodligen inte gått på vattnet.
Dock är den äldsta båten som man hittat, ca 9400 år gammal. Från början tillverkades mycket enkla båtar av urgröpta timmerstockar eller flätad vass som spändes över träramar, alternativt djurhudar som spändes över ramarna. i Sverige har den äldsta båten hittats runt 700 f.Kr. Den fann man vid Hudiksvall och båten som hittades var en stockbåt, den båt som uppkom lite senare. Det är en trädstam som man holkat ur och format med hjälp av stenverktyg. Man använde även eld för att få till den form som kännetecknar båtarna och senare när metall uppfanns, så blev det enklare att tillverka stockbåtarna.
Hjortspringbåten
En av de äldsta bevarade båtarna som hittats i Skandinavien och närmare bestämt Danmark. Den hittades i en mosse på Jylland och tros komma från 300-eller 400-talet f.Kr. Den var gjord av lind och drevs framåt med åror och paddlar.
Vikingatiden
Den stora båtbyggarkonsten finner vi under vikingatiden då skeppen skred fram över haven. Vikingarna tillverkade sina båtar av trä och de uppfann sättet att göra spik. Man har påträffat flera gamla skepp i Norden som kom i flera olika storlekar. De var utrustade med åror, styråra och råsegel. Tekniken hade de redan fått med sig sedan ett tusental år tillbaka med sättet att göra klink. Klink är ett sätt att lägga träplankorna omlott som man bland annat kan se på träskor. Den första kustseglaren utrustad med roder var dock Kalmarseglaren som dateras till 1200-talet.
Medeltiden
Det var under medeltiden som skepp som regalskeppet Vasa byggdes. Denna typ av båtar var typiska och de var storslagna med mycket ornament och detaljer. Tyvärr seglade inte Vasa-skeppet så långt utan blev ett museiföremål istället.
Det var under den tidiga medeltiden som tekniken förändrades och koggen blev ett faktum. Kravell-tekniken blev den nya tidens sätt att bygga båtar när plankorna istället ligger mot varandra istället för omlott. Det var också på denna tiden som de första allmogebåtarna kom att göras, vilka sedan har givit uttryck för en rad andra båtar som härstammar från just dessa.
Industrin lade grunden för nya båtar
När så industrialismen tog fart så utvecklades även båtbyggarkonsten. Eftersom fiske också var den viktigaste näringen i Sverige och Skandinavien så behövdes bra och stabila båtar som kunde ta mycket fångst. Båtarna blev säkrare i allmänhet. När så andra världskriget tog slut så kom fritidsbåtarna sakta men säkert. Alltsedan dess har nya och bekvämare båtar kommit till och hybrider av olika modeller fötts.